COMMEMORANT EL PRIMER ANY DE FÒRUM D’ADVOCACIA DE LA GENERALITAT

Aquest 23 d’abril de 2019, dia de Sant Jordi, ha fet un any que Fòrum d’Advocacia de la Generalitat va començar el seu camí, en la seva condició d’associació professional de caràcter sindical, i amb la intenció de participar en la societat catalana i en la seva vida pública i administrativa.

En aquest sentit, des del seu naixement, i tal i com manifesten el seus estatuts, Fòrum d’Advocacia de la Generalitat ha pres com a guia un conjunt de valors i de principis fonamentats en l’ètica pública i en la integritat professional, les quals són plenament exigibles als servidors públics, i tot atenent l’objectiu últim d’actuar en benefici de l’interès general.

D’acord amb això, la intenció de millorar les condicions professionals i de treball del col·lectiu del Cos d’Advocacia de la Generalitat no es vincula, en absolut, amb la pretensió d’aconseguir privilegis exorbitants i fora de lloc, sinó precisament amb la finalitat de dotar l’Administració de la Generalitat – tot cercant en tot moment la màxima col·laboració amb el Gabinet Jurídic de la Generalitat de Catalunya-, d’uns professionals del màxim nivell pel que fa a l’assessorament jurídic i la representació i la defensa, i que vegin en això una causa a la que servir, no solament des de la ment sinó també des del cor, en base a una qualificació científica i una autonomia de criteri que posi per endavant la feina de qualitat, objectiva i tècnica, per sobre d’interessos espuris, conjunturals i circumstancials que no responguin veritablement a l’interès comú.

El primer any d’una entitat com la nostra sempre és difícil i plena de reptes, però es pot dir que la prova ha estat superada amb escreix, tal i com posa de manifest l’activitat que Fòrum d’Advocacia de la Generalitat ha implementat durant aquest el seu primer any, així com per la seva productivitat, la qual s’ha posat de manifest mitjançant publicacions i actuacions diverses.

En relació amb l’exposat, i sense ànim de ser exhaustius, s’ha de destacar la creació i la posada en marxa del web de l’entitat, amb abundant informació; la creació de la Secció de Dret Animal i de la Secció de Drets Humans, que no han deixat d’incorporar materials i articles diversos sobre la temàtica d’interès corresponent; la participació dels membres de l’entitat en conferències, jornades, congressos i cursos diversos; també la col·laboració amb d’altres associacions en les jornades corresponents; l’acte de presentació de la revista DIRECTUM, la qual ja va pel seu segon número, amb un àmplia participació de servidors públics de diferent procedència; la publicació de diferents volums sobre el temari d’oposicions per a l’accés al Cos d’Advocacia (Dret Internacional, Dret Constitucional i Estatutari, Hisenda Pública) i sobre el temari jurídic del Cos Superior (aquest és el volum I, i molt aviat es publicarà el II), la realització de comunicacions diverses, vinculades amb diferents problemàtiques i situacions, etc.

També s’ha de fer esment especial de la col·laboració en algunes de les nostres publicacions de servidors públics de diferent procedència com és el cas, no solament de Lletrats del Gabinet Jurídic i de juristes professionals del Cos Superior de l’Administració de la Generalitat, els quals tenen les portes obertes a la nostra entitat, sinó també de tècnics d’administració local tant de Catalunya com d’altres regions d’Espanya, essent la seva aportació sempre molt ben rebuda.

Per tant, aquest primer any ha estat ple d’activitat, de continguts i de resultats, en una marxa que ha estat encetada d’una manera constructiva i positiva, amb la vista posada en el que ha de ser l’Administració Pública de la Generalitat del segle XXI, on les noves tecnologies han de tenir un paper de primera i sobre les quals no es poden mantenir aliens els membres del Cos d’Advocacia i els juristes del Cos Superior de la Generalitat.

Confiem en seguir la drecera marcada, amb il·lusió i confiança, i amb la seguretat de què del treball ben fet, i implementat amb honradesa, transparència i confiança no en pot derivar més que un bon resultat.

Per tot això, us convidem, a tots aquells que podeu ser membres de Fòrum d’Advocacia de la Generalitat, i que creieu en el nostre projecte, que us sumeu al mateix, treballant  amb nosaltres per aconseguir una millor Administració Pública, un millor servei públic, i una millor societat per al nostre país.

Carles Serrano Núñez

President de Fòrum d’Advocacia de la Generalitat

 

 

COMUNICAT EN OCASIÓ DE LA DEFUNCIÓ DE NEUS CATALÀ

Fòrum d’Advocacia de la Generalitat, i d’una manera especial la seva Secció de Drets Humans, vol  afegir-se a l’expressió general de condol, procedent de la ciutadania i de les institucions, per la defunció recent, als 103 anys, de l’activista pels drets humans i persona integra i cabal que va ser Neus Català, supervivent de l’horror nazi i manifestació, al llarg de tota la seva vida, d’una lluita pacífica i d’una actitud valenta i heroica en defensa i reivindicació dels drets humans.

Que Neus Català descansi en pau i que el seu testimoni ens guiï i ens esperoni per no defallir en la defensa dels drets de la persona, al nostre pais i a qualsevol lloc del món.

Fòrum d’Advocacia de la Generalitat

neus-catala-una-imagen-2013-sosteniendo-retrato-prisionera-1414488872477

 

 


COMUNICAT SOBRE LA PERSONA TITULAR DE LA DIRECCIÓ GENERAL DE SERVEIS CONSULTIUS I COORDINACIÓ JURÍDICA

Tal i com consta al DOGC núm. 7781, de 7 de gener de 2019, la senyora M. Dolors Feliu i Torrent, la qual és membre del Cos d’Advocacia de la Generalitat, ha cessat en el lloc de directora general de Serveis Consultius i Coordinació Jurídica del Gabinet Jurídic, desprès d’haver prestat servei com a tal per més de 8 anys, realitzant una tasca important i d’interès en relació amb el col·lectiu de servidors públics del Cos esmentat, activitat que la fa mereixedora de reconeixement i de l’agraïment que li és degut pel tarannà professional i de servei públic que sempre ha demostrat. D’acord amb això, Fòrum d’Advocacia de la Generalitat desitja a la senyora Feliu el millor en la seva carrera professional i institucional al servei del país.

Per altra part, el nou titular de la direcció general indicada és el senyor Cèsar Puig i Casañas, el qual és també membre del Cos d’Advocacia de la Generalitat, i un professional expert i veterà, bon coneixedor també de l’Administració Pública on ha prestat un llarg servei d’alt nivell i qualitat, i a qui Fòrum d’Advocacia de la Generalitat també desitja el millor en aquesta nova etapa directiva al Gabinet Jurídic.

 


BONES FESTES I BON ANY 2019

Els membres de Fòrum d’Advocacia de la Generalitat us desitgem unes BONES FESTES, en companyia dels éssers estimats i una  MOLT BONA ENTRADA D’ANY NOU.bones festes

Els nostres bons desitjos els estenem no solament a tots els membres de l’entitat i a totes aquelles col.laboradores i amigues que han fet possible la intensa activitat  implementada durant aquest breu període, sinó també, de tot cor, a totes aquelles companyes i companys de feina i professió, que tenen les portes obertes per prestar el milor servei al nostre país, a les seves institucions i als nostres conciutadans,  motiu principal del servei públic al qual voluntàriament ens devem.

 

 

 

 


 

COMUNICAT DE FÒRUM D’ADVOCACIA DE LA GENERALITAT EN RELACIÓ AMB EL PROCÉS DE SELECCIÓ DE CINC ADVOCATS EN CAP CORRESPONENTS A LES UNITATS DEPARTAMENTALS DEL GABINET JURÍDIC (ASSESSORIES JURÍDIQUES) ALS DEPARTAMENTS DE LA PRESIDÈNCIA, POLÍTIQUES DIGITALS I ADMINISTRACIÓ PÚBLICA, ENSENYAMENT, JUSTÍCIA, I INTERIOR.

Descarregueu Comunicat aquí

D’acord amb la Llei 7/1996, de 5 de juliol, d’organització dels serveis jurídics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, es crea el Cos d’Advocacia de la Generalitat de Catalunya, al qual s’ingressa mitjançant el sistema d’oposició lliure entre llicenciats en dret.

Correspon als advocats de la Generalitat les funcions de representació, defensa i assessorament en dret del Govern i de l’Administració de la Generalitat.

Tots els advocats de la Generalitat integren el Gabinet Jurídic de la Generalitat i estan sotmesos en llur actuació a la direcció i la coordinació jurídiques del seu director, el qual pot donar-los les instruccions que calguin per al funcionament coordinat dels serveis.

Pel que fa al règim de prestació de llurs serveis, els advocats de la Generalitat depenen del secretari general de cada departament, del director o del càrrec similar dels organismes al servei dels quals han estat adscrits o del corresponent delegat territorial del Govern.

D’acord amb l’article 14 del Reglament dels serveis jurídics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (Decret 57/2002, de 19 de febrer, de modificació del Decret 257/1997, de 30 de setembre), a cada departament de l’Administració de la Generalitat hi ha una assessoria jurídica amb nivell orgànic de subdirecció general, al capdavant de la qual figura un cap que n’exercirà el comandament.

A partir de l’exposat, la provisió del lloc de treball d’advocat en cap de la corresponent unitat departamental del Gabinet Jurídic (assessoria jurídica del departament) es fa d’acord amb la normativa general aplicable al personal de la Generalitat en matèria de provisió de llocs de treball. Aquesta provisió, ja sigui en funcions (provisionalment fins guanyar el concurs corresponent), o ja sigui mitjançant concurs, si bé respon a un supòsit de lliure designació ha de respectar, en tot cas, els principis de mèrit i capacitat.

Per tant, no obstant tractar-se de llocs de lliure designació tal i com ha estat indicat, aquesta no està exempta de tenir en compte en tot moment els esmentats principis constitucionals. En aquest sentit, tots els membres del Cos d’Advocacia parteixen d’una capacitat acreditada en accedir al Cos, de manera que la diferència, a millor, deriva d’altres factors vinculats amb la formació posterior, l’experiència professional, i d’altres aspectes que són determinants quant a la capacitat de gestió i de resolució dels assumptes dels quals l’advocat en cap s’ha d’ocupar.

Atès això, els principis constitucionals relatius a la selecció per a l’accés a la Funció Pública i també per a la provisió dels llocs de treball corresponents, juntament amb el que deriva de les normes que els despleguen i els implementen, així com de la interpretació legal que cal fer en cada cas, comporten que la lliure designació no pot ser un sistema de nomenament i cessament lliure, en funció de gustos i d’interessos vinculats exclusivament a la persona amb potestat per fer tal cosa, sinó que tota decisió al respecte, com qualsevol altra vinculada amb l’administració i la gestió de la cosa pública, ha d’estar estretament connectada i justificada en base al servei de l’interès públic general, la qual cosa obliga moralment, però també legalment, a cercar la persona més adient i, en definitiva, la que millor serveixi aquell interès. Cal insistir en què no estem davant alts càrrecs polítics, el nomenament i el cessament dels quals pugui estar vinculat amb un canvi de Govern (o, almenys, fins ara mai havia estat així).

En relació amb això, atorgada la confiança en un moment donat a un advocat en cap per un secretari general i pel director del Gabinet Jurídic, així en el supòsit de nomenament en funcions, i més encara quan posteriorment s’ha concursat i s’ha guanyat la plaça, sembla que atesa la condició estrictament professional de l’esmentat servidor públic, el nivell de confiança vinculat a la capacitat per exercir el lloc es manté amb posterioritat amb d’altres titulars de les secretaries generals, sobretot un cop acreditada la capacitat pertinent. Semblaria que solament una discrepància de cert nivell podria comportar la necessitat de canvi de l’advocat en cap, però en tot cas un cop verificada la possible incompatibilitat per raons professionals o d’un altre tipus que facin adient i necessari el canvi corresponent.

En relació amb això, recentment s’ha procedit a endegar un procediment de designació de cinc advocats en cap, corresponents als departaments de la Presidència, Polítiques Digitals i Administració Pública, Justícia, Ensenyament i Interior. I es diu que s’ha endegat un procediment de designació atès que per primer cop s’ha publicat l’oferta dels llocs corresponents a ATRI, la plataforma de comunicació dels treballadors de la Generalitat, per designar en funcions (no es tracta del concurs, atesa la necessitat de provisió el més aviat possible i, per tant, amb un caràcter provisional que en un moment posterior haurà de ser seguit del concurs oficial corresponent per a la provisió “definitiva”), de manera que s’ha passat a un sistema en el que qualsevol membre del Cos d’Advocacia que en tingui interès podia presentar-se a les places d’advocat en cap ofertes en funcions. Això, en principi, s’ha de considerar quelcom lloable pel nivell de respecte del principi d’igualtat que comporta.

En el cas de la Presidència es tractava de cobrir un lloc d’advocat en cap que quedava vacant per jubilació. En el cas de Polítiques Digitals i Administració Pública el lloc quedava vacant per haver estat designat el seu titular (corresponent a l’anterior Departament de Governació) per a un altre lloc al Gabinet Jurídic amb anterioritat.

En el cas d’Interior, es cessa l’advocada en cap pocs mesos abans de jubilar-se, un cop incorporades les noves autoritats, i en el cas de justícia, d’ensenyament i d’Interior es cessa també  l’advocat en cap recent incorporades les noves autoritats.

Respecte de l’exposat, Fòrum d’Advocacia de la Generalitat no pretén immiscir-se en les causes i motivacions dels cessaments indicats, ateses les facultats que les noves autoritats tenen en matèria de lliure designació, i convençuda aquesta entitat sindical de què en la seva decisió aquelles autoritats han atès, en tot moment, les exigències de l’interès públic i general en els termes que han estat exposats abans.

En conseqüència, tant la novetat del procediment de designació endegat com les circumstàncies que l’envolten i que han estat assenyalades, comporten que Fòrum d’Advocacia de la Generalitat hagi sol·licitat vista dels expedients dels procediments de designació esmentats, a la qual cosa té dret per la seva condició d’entitat interessada, atesa la seva naturalesa sindical i en ares de la transparència que ha d’impregnar l’activitat de l’Administració Pública, en la qual no poden haver àmbits vedats al coneixement de la ciutadania (llevat d’aquells especialment protegits, segons la llei, pels motius que aquesta especifica).

Amb aquesta actuació, Fòrum d’Advocacia de la Generalitat exerceix les funcions sindicals que li pertoquen i que reclamen els seus afiliats, amb la finalitat exclusiva del benefici de l’interès general i dels ciutadans, tot el qual constitueix l’objectiu al que serveixen els treballadors públics de la Generalitat.


Presentació de propostes clau de millora al Director del Gabinet Jurídic

 

El director del Gabinet Jurídic ha rebut aquest dimecres 4 de juliol de 2018 a la Junta Directiva de Fòrum d’Advocacia de la Generalitat, la qual li ha presentat oficialment l’entitat, li ha exposat els seus objectius i finalitats i li ha lliurat per escrit una relació de fites sobre les quals es voldria treballar el més aviat possible en relació amb el Cos d’Advocacia de la Generalitat (essent registrat).presentació propostes clau al director del Gabinet Jurídic

Igualment, s’ha exposat al Director del Gabinet Jurídic diverses problemàtiques que afecten el Cos i s’ha comentat millores que al mateix temps podrien veritablement beneficiar l’interès general. En aquest sentit la reunió ha estat molt satisfactòria.

Dret_internacional_i_Cover

Aprofitant l’avinentesa, la Junta Directiva ha lliurat al Director del Gabinet Jurídic un volum sobre el temari de les proves selectives per a l’accés al Cos d’Advocacia, corresponent a “Dret Internacional i Dret de la UE” que l’entitat ha publicat molt recentment.

 

 


Fòrum d’Advocacia de la Generalitat subscriu el comunicat –  juntament amb comissió de defensa de l’ICAB, la Coordinadora de l’Advocacia, el Col·lectiu Praga, Drets, ServidorsCAT, el Col·lectiu Maspons i Anglasell i Constituïm-  el comunicat contra la ingerència del Govern espanyol  en la publicació i constitució del nou Govern de la Generalitat

DENÚNCIA DEL COMUNICAT DEL GOVERN ESTAT ESPANYOL

Després de l’emissió per part del Govern de l’Estat Espanyol d’un comunicat pel que qüestiona la viabilitat del Govern enunciat pel President Quim Torra i, en fer-ho, avisa que és l’únic òrgan competent per autoritzar la publicació del Decret que l’aprova, les entitats signants volem denunciar:

1.- Que aquesta comunicació contravé el propi article 152 de la CE que determina que és al President de la Generalitat a qui correspon la Direcció del Consell de Govern, la seva més alta  representació  i fins i tot la ordinària de l’Estat en territori de Catalunya.

2.- Que l’article 17 de la Llei 13/2008 de la Presidència de la Generalitat i del Govern assenyala que correspon al President  o Presidenta de la Generalitat d’acord amb el seu estatut personal  la representació de la Generalitat, i és, en el marc de les seves funcions, a qui li pertoca acordar el  nomenament i la separació lliurement dels membres del Govern.

3.- Que la publicació al DOGC dels nomenaments és una acte degut i reglat,  no portar-lo a terme infringeix l’article 7 de la Llei 2/2007 del DOGC. El nomenament efectuat pel president s’ha de presumir com un acte vàlid i cap autoritat dins de la Generalitat, incloses les que la tenen intervinguda, pot oposar-se a la seva publicació oficial sense incórrer en responsabilitats disciplinàries, polítiques o penals.

4.- Que la  reiterada ingerència del Govern Central en el funcionament de les institucions catalanes, més enllà de l’anomalia que suposa l’aplicació indeguda de l’article 155 CE,  suposa  una intolerable manca de respecte a la voluntat democràtica expressada a les urnes i una vulneració flagrant dels drets fonamentals dels ciutadans i ciutadanes de Catalunya.

comunicat 2