Actualitat

Notícies d’interès

Nou llibre (ACTUALITZAT a desembre 2020) de dret administratiu!

Aquest llibre inclou la part general del temari del Cos d’Advocacia de la Generalitat sobre dret administratiu.

Els conceptes i les institucions que s’hi analitzen són d’utilitat per a qualsevol persona que s’endinsi en l’estudi del dret administratiu, tant opositors com estudiants universitaris com qualsevol altre professional que s’hagi de relacionar amb el dret pel qual es regeix l’administració pública.

Com a continguts destacables, a més dels essencials (competències, concessions, expropiació forçosa, domini públic, recursos administratius) cal referir també els temes de transparència i bon govern, administració digital, procediment administratiu digital, expedient electrònic, ciberseguretat i, a més, contractes del sector públic.

Comunicats

PREMI LLUÍS AZEMAR I MALLARD

A la millor actuació d’innovació i bones pràctiques per a la millora del sistema de la funció pública i la seva adaptació a la realitat del país.

Al DOGC núm. 8320, de 19 de gener de 2021, va ser publicada la Resolució PDA/64/2021, de 13 de gener, per la qual s’aproven les bases reguladores dels Premis Alfons Ortuño de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC). Al respecte, l’EAPC va crear aquests premis mitjançant la Resolució GRI/1154/2012, de 8 de juny, amb l’objectiu de reconèixer les actuacions innovadores i les bones pràctiques en gestió pública que duen a terme les administracions públiques catalanes, i prenen el nom de la persona que els identifica en reconeixement a la seva dedicació al servei públic.

El cas és que, en relació amb aquest altre objectiu d’utilitzar aquests premis no solament per a fomentar les activitats que postulen, sinó també per recordar aquelles persones que han destacat especialment al servei de l’Administració de la Generalitat, en base a una vida professional dedicada i meritòria en favor del servei públic i de l’interès general, l’EAPC ha considerat convenient establir un premi especial del jurat en les bases reguladores dels premis Alfons Ortuño.

Aquest premi especial és el PREMI LLUÍS AZEMAR I MALLARD, a la millor actuació d’innovació i bones pràctiques per a la millora del sistema de la funció pública i la seva adaptació a la realitat del país.pexels-bruno-scramgnon-315658 (1)

La denominació d’aquest premi també té, per tant, l’objectiu d’honorar la memòria d’aquest servidor públic, en Lluís Azemar i Mallard, qui va ser també membre del Cos d’Advocacia de la Generalitat, bon professional i millor company, persona experta en el coneixement, i prudent i assenyada en el quefer i en la relació personal. La seva trajectòria a l’Administració de la Generalitat va estar vinculada, estretament, a l’ocupació pública, l’assessorament jurídic i l’assistència al Govern. Però, per sobre de tot, el que sempre recordaran els que el vàrem tractar és la seva humanitat. I per als que venen darrera ell serà sempre, amb aquest nou premi, un referent i un model de servidor públic, guia i exemple per a les generacions futures.

Fòrum d’Advocacia de la Generalitat manifesta la seva gran satisfacció per aquest reconeixement a un treballador públic, un company nostre, qui mitjançant la convocatòria d’aquest premi, en aquest moment representa tots aquells treballadors públics que es prenen el servei a l’interès general i a la feina corresponent amb la seriositat i l’alt grau de compromís amb la que en Lluís Azemar s’ho va prendre.

S’adjunta a continuació l’enllaç de la resolució esmentada.


COMUNICAT DE FÒRUM D’ADVOCACIA DE LA GENERALITAT DAVANT LA VIOLÈNCIA POLICIAL INDISCRIMINADA DES DEL 14 D’OCTUBRE DE 2019

Fòrum d’Advocacia de la Generalitat manifesta el seu rebuig a tot tipus de violència i a tot recurs a la força contra la voluntat de les persones per imposar els propis objectius, vulnerant els drets fonamentals i civils de tot tipus de ciutadans. Igualment, i atesos els fets esdevinguts a Barcelona des del proppassat dia 14 d’octubre de 2019, manifesta també el seu rebuig contra la violència policial indiscriminada, impròpia d’un Estat Democràtic, que ha estat palesada durant les diverses manifestacions populars o bé contra persones que ni tan sols hi participaven, causant gravíssimes a un bon nombre d’elles, mitjançant un ús de la força que contravé els protocols d’actuació policial, fins i tot utilitzant pilotes de goma, les quals estan prohibides a Catalunya, ús de la força aquest amb el que es vol construir un relat de violència impropi de la ciutadania de Catalunya. Les forces i cossos de seguretat estan legitimades per mantenir l’ordre públic, però sotmeses a límits importants, establerts a les lleis, els quals són coneguts per una ciutadania que, confiant en la professionalitat d’aquells, exerceix els seus drets.


COMUNICAT SOBRE LA JORNADA DE LLUITA PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA

El divendres 27 de setembre de 2019 és una jornada de mobilització popular per lluitar contra l’emergència climàtica que viu el planeta Terra, la nostra llar, la qual posa en perill, greument, l’equilibri ecològic propi de la naturalesa i determinant de la sostenibilitat. En conseqüència, la situació climàtica actual amenaça, d’una manera directa, el millor de la societat humana, la pau mundial, la convivència ciutadana, el futur dels joves i de tots aquells que encara estan per néixer. Per això, FÒRUM D’ADVOCACIA DE LA GENERALITAT dóna suport a la vaga estudiantil i a la vaga de consum convocada per a aquest dia, i encoratja totes les persones a participar en les diferents activitats previstes durant la jornada.


COMMEMORANT EL PRIMER ANY DE FÒRUM D’ADVOCACIA DE LA GENERALITAT

Aquest 23 d’abril de 2019, dia de Sant Jordi, ha fet un any que Fòrum d’Advocacia de la Generalitat va començar el seu camí, en la seva condició d’associació professional de caràcter sindical, i amb la intenció de participar en la societat catalana i en la seva vida pública i administrativa.

En aquest sentit, des del seu naixement, i tal i com manifesten el seus estatuts, Fòrum d’Advocacia de la Generalitat ha pres com a guia un conjunt de valors i de principis fonamentats en l’ètica pública i en la integritat professional, les quals són plenament exigibles als servidors públics, i tot atenent l’objectiu últim d’actuar en benefici de l’interès general.

D’acord amb això, la intenció de millorar les condicions professionals i de treball del col·lectiu del Cos d’Advocacia de la Generalitat no es vincula, en absolut, amb la pretensió d’aconseguir privilegis exorbitants i fora de lloc, sinó precisament amb la finalitat de dotar l’Administració de la Generalitat – tot cercant en tot moment la màxima col·laboració amb el Gabinet Jurídic de la Generalitat de Catalunya-, d’uns professionals del màxim nivell pel que fa a l’assessorament jurídic i la representació i la defensa, i que vegin en això una causa a la que servir, no solament des de la ment sinó també des del cor, en base a una qualificació científica i una autonomia de criteri que posi per endavant la feina de qualitat, objectiva i tècnica, per sobre d’interessos espuris, conjunturals i circumstancials que no responguin veritablement a l’interès comú.

El primer any d’una entitat com la nostra sempre és difícil i plena de reptes, però es pot dir que la prova ha estat superada amb escreix, tal i com posa de manifest l’activitat que Fòrum d’Advocacia de la Generalitat ha implementat durant aquest el seu primer any, així com per la seva productivitat, la qual s’ha posat de manifest mitjançant publicacions i actuacions diverses.

En relació amb l’exposat, i sense ànim de ser exhaustius, s’ha de destacar la creació i la posada en marxa del web de l’entitat, amb abundant informació; la creació de la Secció de Dret Animal i de la Secció de Drets Humans, que no han deixat d’incorporar materials i articles diversos sobre la temàtica d’interès corresponent; la participació dels membres de l’entitat en conferències, jornades, congressos i cursos diversos; també la col·laboració amb d’altres associacions en les jornades corresponents; l’acte de presentació de la revista DIRECTUM, la qual ja va pel seu segon número, amb un àmplia participació de servidors públics de diferent procedència; la publicació de diferents volums sobre el temari d’oposicions per a l’accés al Cos d’Advocacia (Dret Internacional, Dret Constitucional i Estatutari, Hisenda Pública) i sobre el temari jurídic del Cos Superior (aquest és el volum I, i molt aviat es publicarà el II), la realització de comunicacions diverses, vinculades amb diferents problemàtiques i situacions, etc.

També s’ha de fer esment especial de la col·laboració en algunes de les nostres publicacions de servidors públics de diferent procedència com és el cas, no solament de Lletrats del Gabinet Jurídic i de juristes professionals del Cos Superior de l’Administració de la Generalitat, els quals tenen les portes obertes a la nostra entitat, sinó també de tècnics d’administració local tant de Catalunya com d’altres regions d’Espanya, essent la seva aportació sempre molt ben rebuda.

Per tant, aquest primer any ha estat ple d’activitat, de continguts i de resultats, en una marxa que ha estat encetada d’una manera constructiva i positiva, amb la vista posada en el que ha de ser l’Administració Pública de la Generalitat del segle XXI, on les noves tecnologies han de tenir un paper de primera i sobre les quals no es poden mantenir aliens els membres del Cos d’Advocacia i els juristes del Cos Superior de la Generalitat.

Confiem en seguir la drecera marcada, amb il·lusió i confiança, i amb la seguretat de què del treball ben fet, i implementat amb honradesa, transparència i confiança no en pot derivar més que un bon resultat.

Per tot això, us convidem, a tots aquells que podeu ser membres de Fòrum d’Advocacia de la Generalitat, i que creieu en el nostre projecte, que us sumeu al mateix, treballant  amb nosaltres per aconseguir una millor Administració Pública, un millor servei públic, i una millor societat per al nostre país.

Carles Serrano Núñez

President de Fòrum d’Advocacia de la Generalitat

COMUNICAT EN OCASIÓ DE LA DEFUNCIÓ DE NEUS CATALÀ

Fòrum d’Advocacia de la Generalitat, i d’una manera especial la seva Secció de Drets Humans, vol  afegir-se a l’expressió general de condol, procedent de la ciutadania i de les institucions, per la defunció recent, als 103 anys, de l’activista pels drets humans i persona integra i cabal que va ser Neus Català, supervivent de l’horror nazi i manifestació, al llarg de tota la seva vida, d’una lluita pacífica i d’una actitud valenta i heroica en defensa i reivindicació dels drets humans.

Que Neus Català descansi en pau i que el seu testimoni ens guiï i ens esperoni per no defallir en la defensa dels drets de la persona, al nostre pais i a qualsevol lloc del món.

Fòrum d’Advocacia de la Generalitat

neus-catala-una-imagen-2013-sosteniendo-retrato-prisionera-1414488872477


COMUNICAT SOBRE LA PERSONA TITULAR DE LA DIRECCIÓ GENERAL DE SERVEIS CONSULTIUS I COORDINACIÓ JURÍDICA

Tal i com consta al DOGC núm. 7781, de 7 de gener de 2019, la senyora M. Dolors Feliu i Torrent, la qual és membre del Cos d’Advocacia de la Generalitat, ha cessat en el lloc de directora general de Serveis Consultius i Coordinació Jurídica del Gabinet Jurídic, desprès d’haver prestat servei com a tal per més de 8 anys, realitzant una tasca important i d’interès en relació amb el col·lectiu de servidors públics del Cos esmentat, activitat que la fa mereixedora de reconeixement i de l’agraïment que li és degut pel tarannà professional i de servei públic que sempre ha demostrat. D’acord amb això, Fòrum d’Advocacia de la Generalitat desitja a la senyora Feliu el millor en la seva carrera professional i institucional al servei del país.

Per altra part, el nou titular de la direcció general indicada és el senyor Cèsar Puig i Casañas, el qual és també membre del Cos d’Advocacia de la Generalitat, i un professional expert i veterà, bon coneixedor també de l’Administració Pública on ha prestat un llarg servei d’alt nivell i qualitat, i a qui Fòrum d’Advocacia de la Generalitat també desitja el millor en aquesta nova etapa directiva al Gabinet Jurídic.


BONES FESTES I BON ANY 2019

Els membres de Fòrum d’Advocacia de la Generalitat us desitgem unes BONES FESTES, en companyia dels éssers estimats i una  MOLT BONA ENTRADA D’ANY NOU.bones festes

Els nostres bons desitjos els estenem no solament a tots els membres de l’entitat i a totes aquelles col.laboradores i amigues que han fet possible la intensa activitat  implementada durant aquest breu període, sinó també, de tot cor, a totes aquelles companyes i companys de feina i professió, que tenen les portes obertes per prestar el milor servei al nostre país, a les seves institucions i als nostres conciutadans,  motiu principal del servei públic al qual voluntàriament ens devem.


COMUNICAT DE FÒRUM D’ADVOCACIA DE LA GENERALITAT EN RELACIÓ AMB EL PROCÉS DE SELECCIÓ DE CINC ADVOCATS EN CAP CORRESPONENTS A LES UNITATS DEPARTAMENTALS DEL GABINET JURÍDIC (ASSESSORIES JURÍDIQUES) ALS DEPARTAMENTS DE LA PRESIDÈNCIA, POLÍTIQUES DIGITALS I ADMINISTRACIÓ PÚBLICA, ENSENYAMENT, JUSTÍCIA, I INTERIOR.

Descarregueu Comunicat aquí

D’acord amb la Llei 7/1996, de 5 de juliol, d’organització dels serveis jurídics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, es crea el Cos d’Advocacia de la Generalitat de Catalunya, al qual s’ingressa mitjançant el sistema d’oposició lliure entre llicenciats en dret.

Correspon als advocats de la Generalitat les funcions de representació, defensa i assessorament en dret del Govern i de l’Administració de la Generalitat.

Tots els advocats de la Generalitat integren el Gabinet Jurídic de la Generalitat i estan sotmesos en llur actuació a la direcció i la coordinació jurídiques del seu director, el qual pot donar-los les instruccions que calguin per al funcionament coordinat dels serveis.

Jornades i Conferències

Informació sobre les “Jornades de reflexió sobre els reptes institucionals per a les administracions públiques catalanes” – Resum de l’activitat

L’Associació Servidors Públics de Catalunya (ServidorsCAT), és una associació sense ànim de lucre que, tal com assenyalen els seus estatuts, té com a finalitats contribuir a l’enfortiment i al bon govern de les institucions públiques de Catalunya; defensar els drets i les llibertats de les persones en les seves relacions amb les institucions públiques; i promoure les iniciatives necessàries per a l’aprofundiment de l’Estat de Dret, democràtic i social a Catalunya.

ServidorsCAT ha penjat al seu web informació sobre les jornades que van tenir lloc els dies 21 i 28 de setembre de 2018, presentades com “Jornades de reflexió sobre els reptes institucionals per a les administracions públiques catalanes”, que van tenir lloc a la seu de la Universitat Pompeu Fabra i a la seu de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, respectivament.

Aquestes jornades varen ser fruit de la col.laboració i del treball conjunt de l’Associació Catalana de Gestió Pública, l’Associació d’Arxivers i Gestors de Documents de Catalunya, l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra, i la mateixa associació ServidorsCAT.

L’activitat de les jornades es va estructurar en 4 taules rodones, en les quals van participar professionals i especialistes procedents de les administracions públiques catalanes i del món universitari, tots els quals varen argumentar i debatre sobre les problemàtiques diverses que ara, i sobre tot en el futur, enfronten i han d’enfrontar les nostres institucions públiques. Aquestes problemàtiques configuren reptes que reclamen solucions adients que no poden esperar més.

ServidorsCAT ha penjat al seu web un resum molt interessant sobre l’activitat duta a terme per les taules esmentades, de manera que a continuació s’adjunta el link corresponent per tal de facilitar l’accés al seu contingut i coneixement:

Resum activitat jornades


I Jornada Ajuntament de Barcelona – ICAB – IMHAB: ‘Formació específica en matèria d’Habitatge

El pròxim dijous, 13 de desembre de 2018, a la 8ª planta de la seu de l’ICAB, al c/Mallorca núm. 283, es realitzarà, de 9h a 17,30h la I Jornada Ajuntament de Barcelona – ICAB – IMHAB: “Formació específica en matèria d’habitatge”, organitzada per la regidoria d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, la Comissió del Torn d’Ofici i Assistència al Detingut, i la Comissió de Cultura.

En la mateixa intervindran, al llarg del dia assenyalat, un conjunt importat d’advocats i de professionals de l’Administració pública, per tal de tractar temes de tan rabiosa actualitat com:

Les mesures per evitar els desnonaments que puguin produir una situació de manca d’habitatge; la reforma de la LAU; el possible recurs davant el Tribunal Constitucional, etc.

Per a més detall s’adjunta el link amb informació complementària.

Jornada ICAB sobre habitatge

 


Jornada: 10 anys de política pública de millora de la regulació del Govern de la Generalitat de Catalunya

El proper dia 23 de novembre de 2018 tindrà lloc la Jornada :10 anys de política pública de millora de la regulació del Govern de la Generalitat de Catalunya al Palau de la Generalitat.

El reconeixement formal de la política pública de millora de la regulació per part del Govern de la Generalitat de Catalunya l’any 2008 ha anat acompanyat de la implantació, a l’Administració de la Generalitat, d’una metodologia d’anàlisi per facilitar la presa de decisions -l’avaluació d’impacte normatiu- i la creació d’una unitat administrativa responsable d’impulsar aquest instrume10 anysnt i altres eines per assegurar la qualitat normativa.
 
L’acte comptarà amb la participació d’experts tant de l’àmbit acadèmic com de les diverses administracions públiques (entre d’altres cal citar Dr. Nick Malyshev, cap de la Divisió de Política Regulatòria, Direcció de Governança Pública, OCDE. , al Dr. Manuel Flores, economista sènior a la Divisió de Política Regulatòria, Direcció de Governança Pública, OCDE i al Sr.Juli Ponce, catedràtic de dret administratiu a la Universitat de Barcelona) , els quals reflexionaran sobre la rellevància jurídica, econòmica i social d’aquesta política pública, dels seus instruments i de la seva organització.
El programa el podeu llegir en aquest enllaç

 

 


 

El passat 28 de juny del 2018  es va dur  a terme a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya @eapccat la jornada relativa a  “Les consultes públiques prèvies: un entrebanc per regular o una oportunitat per participar?

Aquesta sessió organitzada conjuntament pel Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, el Departament de la Presidència i l’Escola d’Administració Pública, tenia com a finalitat analitzar la consulta prèvia des de les diferents perspectives que hi conflueixen així com reflexionar sobre el funcionament de les eines que s’han posat a disposició de les unitats promotores i valorar-ne els resultats.

Van participar en la jornada  Paula Ortí (cap de l’Àrea de Millora de la Regulació), Laura Suñé (Subdirectora general de Qualitat Democràtica) i Aranzazu Colom (advocada de la Generalitat), oferint tres visions diferents, però complementàries de les consultes prèvies. I va realitzar la presentació de la jornada, i la moderació de l’interessant debat posterior Dolors Feliu (directora general de Serveis Consultius i Coordinació Jurídica).

En la jornada es va tractar no solament la valoració de les consultes després d’un any de  la seva implementació sinó el futur de les mateixes arran de la Sentència 55/2018 del Tribunal Constitucional, així com les possibles millores a realitzar.

%d bloggers like this: